Tuesday, 12 June 2012

KURUN KE 17 DAN 18 DIPERSEPSIKAN SEBAGAI ZAMAN BUGIS DI MALAYSIA


1.0   Pengenalan
Kurun ke-17 dan ke-18 memang tidak asing lagi dalam sejarah melayu disebabkan abad tersebut  dipersepsikan sebagai zaman Bugis di Malaysia. Kedatangan awal orang Bugis di tanah melayu adalah pada sekitar pertengahan dan akhir abad yang ke-17 dan mereka telah menetap di sekitar Linggi, kuala Selangor dan Johor di samping kepulauan Sumatera yang lain iaitu di Riau. Pasompe atau merantau merupakan tradisi bagi masyarakat bugis di nusantara sejak dahulu lagi dengan menggunakan phinisi iaitu sebuah kapal masyarakat Bugis ke nusantara. Orang bugis atau dikenali juga dengan nama tougi terdiri daripada Bone, Wajo, Soppeng dan Barangnipa adalah berasal dari tanah selatan sulawesi . Penghijrahan beramai-ramai orang Bugis ke Alam Melayu telah berlaku sekitar abad yang ke-18 dimana pada abad tersebut bermulanya campurtangan mereka dalam kancah politik orang melayu khususnya Kerajaan Johor. Namun penghijrahan orang Bugis juga diserta oleh orang Mengkassar (tomengkasar) yang terdiri daripada Tombolo, Goa dan Takalara. Istilah Daeng yang digunakan dalam suku tougi merupakan  istilah dari kelompok orang Mengkassar. Selain itu, dinyatakan juga bahawa kedua-kedua suku ini berasimilasi menjadi Bugis-Mengkassar sejak dahulu lagi. Oleh hal yang demikian, suku bangsa Sulawesi yang membuat penghijrahan dan terlibat dalam politik alam melayu dapatlah dikatakan sebagai suku Bugis–Mengkkassar iaitu gabungan antara suku tougi dan tomengkassar.[1] Namun demikian menurut Andaya, Bugis Wajo’ merupakan suku bugis yang banyaka melakukan penghijrahan dari tanah Sulawesi ke Alam Melayu.  Pengaruh dan penguasaaan Bugis ini telah dikuatkan lagi dengan kedatangan golongan bangsawan Bugis iaitu lima Daeng bersaudara antaranya Upu Daeng Perani, Upu Daeng Merewah, Upu Daeng Chelak, Upu Daeng Menambun dan Upu Daeng Kemasi anak kepada Upu Tanderi Burung. Lima orang bersaudara ini telah memainkan peranan yang cukup penting dalam memperjuangkan pengaruh dan penguasaan mereka terhadap pentadbiran di tanah melayu walaupun terdapat persaingan antara orang Bugis sendiri. Namun demikian , penghijrahan suku Bugis-Makassar disebabkan berlakunya perubahan pentadbiran di Sulawesi Selatan .

2.0       Penguasaan orang Bugis di tanah melayu.
Penguasaan orang Bugis dalam politik orang melayu telah bermula setelah kedatangan lima orang bangsawan Bugis iaitu putera-putera Upu Tanderi Burung anak Lamdusalat Raja negeri Luwok di tanah bugis iaitu Daeng Perani, Daeng Menambun, Daeng Merewah, Daeng Chelak dan Daeng Kemasi.[2]  Lima bersaudara ini telah memainkan peranan penting dalam memperjuangkan pengaruh Bugis di tanah melayu.  Orang Bugis telah membuat petempatan awal pada pertengahan abad ke-17 dan 18 di semenanjung barat tanah melayu seperti Linggi, Kelang, Johor-Riau-Lingga. Pengaruh mereka dalam politik dan pentadbiran dapat dirasai oleh golongan pembesar dan rakyat tanah melayu di samping dalam perdagangan.
2.1       Penglibatan dan penguasaan Orang Bugis di Johor
Penglibatan dan penguasaan orang Bugis di Johor, bermula dengan bantuan lima bersaudara Bugis dalam peperangan yang tercetus di Johor akibat daripada perebutan kuasa bagi mendapatkan kerajaan Johor. Peperangan ini berlaku diantara Sultan Abd. Jalil IV dan puteranya, Raja Sulaiman dengan Raja Kechil (Sultan Abdul Jalil Rahmat Syah) yang dimenangi oleh Raja Kechil. Dengan bantuan lima bersaudara Bugis dalam peperangan seterusnya, Sultan Abd. Jalil dan Raja Sulaiman dapat merebut semula kerajaan Johor dari tangan Raja Kechil. Setelah Raja Kechil dapat dikalahkan maka, pada  T.M 1722  anak-anak bugis lima bersaudara melantik Raja Sulaiman menaiki takhta kerajaan menggantikan Sultan Abd. Jalil IV dengan gelaran Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah.[3]
 Kenaikan takhta Sultan Sulaiman ini secara langsung telah mengiktiraf penglibatan orang Bugis dalam politik di Johor. Selain itu juga, orang Bugis dapat mengubah status sistem kerajaan di Johor. Dengan ini, orang Bugis dapat dikatakan sebagai pemansuh kerajaan lama dan menubuhkan kerajaan Johor yang baharu.[4] Hal ini kerana, Sultan Sulaiman yang telah menjadi sultan Johor ini sememangnya bukan lagi keturunan kerabat di raja tetapi keturunan bendahara, yang seterusnya telah menghapuskan warisan kesultanan Melaka di Johor. Keadaan ini yang dikatakan sebagai Johor melahirkan suatu konsep perajaan baharu di bawah dinasti Bendahara yang berasaskan kepada kuasa penaungnya yang baharu, iaitu orang Bugis. Peristiwa ini menjadi sejarah yang amat bermakna dalam ketamadunan masyarakat melayu di Tanah Melayu. Malahan, segala pemerintahan terletak pada tangan Yamtuan Muda iaitu Daeng Merewah yang berkuasa ke atas semua negeri naungan Johor pada ketika itu.
Perkahwinan lima bersaudara Bugis dengan kerabat Diraja Johor mengukuhkan lagi pengaruh dalam institusi kekeluargaan dan seterusnya peranan orang-orang Bugis dalam politik dan pentadbiran Johor. Kalau kita lihat berlaku perkahwinan diantara Daeng Perani dengan Tengku Tengah iaitu saudara Sultan Sulaiman di Johor, di Selangor dengan anak raja Selangor dan di Kedah dengan adik Yamtuan Kedah yang ketiga-tiganya mendapat seorang anak perempuan setiap seorang.[5] Setelah pertabalan Sultan Sulaiman sebagai Sultan Johor, berlaku perkahwinan beramai-ramai di antara lima bersaudara Bugis ini dengan kaum kerabat di raja tempatan. Sebagai contoh, Daeng Merewah iaitu Yamtuan Muda Johor pertama dikahwinkan dengan Tun Encik Ayu, anak Temenggung Abd al-Jamal di Johor manakalah Daeng Chelak Yang Dipertuan Muda (Yamtuan Muda) yang kedua berkahwin dengan Tengku Puan anak Sultan Abd al-Jalil IV iaitu saudara perempuan Sultan Sulaiman.[6] Hal ini demikian telah membawa kepada pengukuhan penguasaan dan penglibatan orang Bugis di Alam Melayu khususnya di tanah Melayu.

2.2       Penglibatan dan penguasaan orang Bugis di Kedah
Titik mula penglibatan orang Bugis di Kedah apabila berlaku perang saudara yang tercetus antara adik-beradik Raja Kedah. Raja Kedah yang tua telah meminta bantuan Bugis untuk menyerang adindanya Raja Kedah yang muda dengan menghantar surat jemputan kepada Daeng Perani untuk datang Kedah. Setelah Daeng Perani dan saudaranya yang lain sampai di Kedah beliau telah melantik Raja Kedah yang tua untuk menjadi Yang Dipertuan Kedah.[7] Hal ini telah diketahui oleh Raja Kedah yang muda dan seterusnya menyerang raja Kedah yang tua. Maka dengan itu berlakulah peperangan diantara kedua adik beradik ini dimana Raja Kedah yang tua telah mendapat batuan daripada opu-opu Bugis ini dan telah mengalahkan Raja Kedah muda. Dengan kejayaan dalam peperangan ini Opu-opu Bugis ini telah diberikan habuan oleh Yang Dipertuan Kedah berbentuk wang ringgit.[8] Maka dengan itu orang Bugis telah melakar penglibatan yang amat besar di Kedah pada ketika itu dan telah menjadi titik tolak mereka dalam campur tangan di Kedah. Selain itu, Daeng Perani juga dikatakan dinikahkan dengan adik Raja Tua Kedah pada ketika Daeng Perani datang ke Kedah untuk membantu Raja Tua Kedah.[9]. Selain itu, dalam perang Di Kedah juga Daeng Perani telah terbunuh akibat tipu helah Raja Kecil yang membantu Raja Muda Kedah pada ketika itu. Daeng Perani telah terkena peluru meriam Raja Kecil dan menyebabkan Daeng Perani mangkat di sana. Hal ini menunjukkan kepada kita bahawa penglibatan dan penguasaan orang Bugis terhadap politik dan sosial Kedah sangat menarik dan memberikan satu pengukuhan kuasa terhadap penglibatan mereka di Kedah pada ketika itu.

2.3     Penglibatan dan  penguasaan Orang  Bugis di Linggi
            Penguasaan Orang Bugis di Linggi  bermula pada pertengahan dan akhir abad ke-17 iaitu sekitar 1700 dan telah diusir menyebabkan mereka berhijrah ke Selangor namun dikatakan mereka telah kembali ke Linggi pada tahun berikutnya iaitu 1703. Dalam beberapa tahun sehingga tahun 1711, lima bersaudara tersebut telah Berjaya menguatkan kekuasaan mereka ke atas Orang Bugis yang tinggal di Linggi.[10]  Hal ini menunjukkan bahawa Linggi sememangnya sudah berjaya dikuasai oleh lima bersaudara ini selain itu mereka juga berjaya mempertahankan Linggi sebagi tempat kediaman mereka untuk mendapatkan pengaruh yang lebih ke atas politik dan ekonomi tanah melayu. Suasana politik di Linggi mulai tahun 1715 itu hampir serupa dengan organisasi politik sepertimana yang diamalkan di barat daya Sulawesi[11] Hal ini menunjukkan bahawa tahun tersebut merupakan penguasaan orang Bugis terhadap kota Linggi pada ketika itu. Namun demikian dalam mempertahankan Kota Linggi lima bersaudara Bugis ini mendapat tentangan yang hebat daripada Johor yang mendapat bantuan daripada Rembau dan Sungai Ujong yang tidak berpuas hati dengan petempatan orang Bugis di Linggi. Walaupun beberapa siri peperangan dilancarkan oleh Johor namun orang Bugis tetap berusaha mempertahankan kota Linggi pada masa tersebut. Orang Bugis juga berperanan dalam menggerakkan kepentingan kota Linggi pada masa tersebut seterusnya mengambil manfaat terhadap serangan Johor untuk menguasai Selat Melaka pada masa tersebut. Selain itu, Penguasaan terhadap Linggi telah membuatkan mereka mendapat sokongan daripada Belanda pada ketika itu. Selain itu, orang Bugis juga Berjaya mempertahankan adat tradisi mereka ke atas orang melayu misalnya dalam pembahagian harta rampasan perang iaitu  dalam sosiobudaya orang Bugis-Mengkassar di Sulawesi amalan yang hampir serupa dengan sistem tuntutan orang melayu  tetapi hanya satu persepuluh daripada semua hasil, tanaman, barangan atau harta rampasan perang. Hal ini menunjukkan bahawa peranan mereka dalam membawa kebudayaan Bugis dalam politik juga membawa beberapa perubahan kepada pentadbiran melayu.

2.4       Penglibatan dan penguasaan orang Bugis di Selangor
Lewat kurun ke-17 dan ke-18 orang-orang Bugis telah datang ke Selangor dan bertapak disana tanpa restu Johor.[12] Namun pertolongan yang diberikan oleh orang-orang Bugis telah membolehkan mereka terus bertapak di Selangor. Sebelum Bugis ke Johor, mereka terlebih dahulu menetap di Selangor. Kedatangan Lima Bugis Bersaudara yang telah menyatupadukan orang-orang Bugis melalui jawatan Yang Dipertuan Muda sehingga mampu menjadi saingan kepada kuasa luar seperti Belanda.[13] Apabila jawatan ini diberikan kepada wakil Lima Bugis Bersaudara, orang-orang Bugis di Selangor berpindah ke Johor namun segelintir masih tetap di Selangor dan memberikan sokongan kepada Bugis di Johor. Selain itu, mereka yang tinggal di Selangor juga ingin mengukuhkan petempatan mereka. Oleh itu, mereka juga banyak terlibat dalam aktiviti peperangan dan mencari jalan untuk memantapkan penguasaan mereka sekaligus melepaskan diri daripada jajahan Johor-Riau.
 Penglibatan Bugis di Selangor bermula apabila mereka  membantu putera raja Kedah untuk menaiki takhta sebagai Sultan Kedah hanya dengan dua buah kapal dan 3 atau 4 ratus  orang Bugis [14] dan kemenangan berpihak kepada mereka. Kemahiran mereka dalam mengatur stategi dan teknik peperangan menjadi faktor kejayaan mereka. Lewat daripada kemenangan mereka itu berlaku satu lagi kejadian yang lantas menaikkan pengaruh mereka di Selangor iaitu mereka mencorak kembali struktur pemerintahan di Selangor apabila perjanjian antara mereka dengan Sultan Kedah dimungkiri dan perbezaan adat yang dimiliki oleh kedua-dua pihak. Mengikut adat melayu  separuh daripada hasil rampasan perang yang diperoleh oleh orang Bugis seharusnya diserahkan kepada Yang Dipertuan mereka iaitu Johor [15] namun berlaku pertikaian antara orang Bugis dan Johor kerana menurut adat orang Bugis, hasil harta rampasan perang mereka  hanya akan diberikan sebanyak satu persepuluh sahaja.[16] Implikasinya, berlaku peperangan antara raja Johor dan orang Bugis selama dua tahun. Namun,setiap serangan raja Johor dapat dipatahkan dan akhirnya Raja Johor mengakui bahawa Selangor telah lepas daripada kekuasaannya.
            Disini,kekuatan orang-orang Bugis jelas terbukti apabila mereka berjaya mengalahkan angkatan perang Johor yang jauh lebih ramai dan besar daripada meraka. Oleh itu, pengaruh Bugis di Selangor bertambah mantap kesan daripada kemenangan mereka melawan Johor. Pertapakan mereka dikukuhkan lagi apabila pada tahun 1766 Raja Lumu ditabalkan menjadi Sultan Selangor oleh Sultan Perak iaitu Sultan Mahmud[17] . Oleh hal ini demikian kerana Sultan Perak merupakan waris sah bagi Kesultanan Melayu Melaka pada ketika itu dan bukannya daripada golongan bendahara seperti Sultan Johor.  Hasilnya Selangor lepas daripada pemerintahan Johor-Riau.
            Kemahiran Bugis dalam pelayaran dan aktiviti perdagangan menjadi faktor kejayaan mereka di Selangor. Menurut Francis  Light pada tahun 1794, orang-orang  Bugis ialah saudagar-saudagar yang terbaik di Kepulauan Timur dan nilai-nilai kargo mereka yang begitu tinggi menyebabkan kedatangan mereka begitu dinanti-nantikan oleh semua peniaga.[18] Ini kerana, orang-orang Bugis sentiasa memperdagangkan barangan yang mempunyai kualiti yang baik. Secara tidak langsung pelabuhan Selangor menjadi tumpuan utama pedagang dan pembeli seterusnya menjadi pelabuhan yang maju.
            Bugis juga meningkatkan perdagangan bijih timah di Selangor dan ini terbukti apabila pada tahun 1724, Selangor merupakan negeri utama dalam pengeluaran dan penghasilan bijih timah sebagaimana di Kuala Lumpur, Ulu Kelang, Lukut dan Kuala Kubu.[19] Oleh itu,orang-orang Bugis yang berada di Selangor menjadi kaya akibat daripada perniagaan bijih timah yang pada masa itu mempunyai fungsi  seperti menjadi ubat bedil. Selain itu, mereka juga menjalankan aktiviti perikanan dan ini terbukti apabila terdapat penyataan yang menyokong keadaan ekonomi ini iaitu Ikan di laut mana-mana rezekiku masuklah ia dan mana-mana tidak terlepaslah.[20]

2.5       Penglibatan dan penguasaan Bugis di Perak
            Penglibatan dan penguasaan orang Bugis di Kedah bermula apabila pembesar-pembesar Perak pada abad yang ke-18 meminta bantuan daripada Daeng Merewah. Pada tahun 1728 Daeng Merewah Yamtuan Muda Johor bersama-sama orang Bugis pada ketika itu telah ke Selangor  telah membantu Sultan Perak untuk memerangi abangnya Sultan Alauddin Mughayat Syah. Namun dalam peperangan di Perak telah menyebabkan Daeng Merewah terbunuh dan jawatan Yamtuan Muda diserahkan kepada Daeng Chelak pada ketika itu. Oleh hal yang demikian, orang-orang Bugs ini juga telah melibatkan diri mereka dalam politik di negeri Perak malahan dalam pentadbiran dan sosial juga , orang Bugis telah membawa satu kebudayaan terhadap pentadbiran Perak iaitu gelaran Orang Kaya Temenggung Paduka Raja iaitu merupakan salah seorang daripada Orang Besar Empat Negeri Perak . Selain itu, pada tahun 1743 pembesar-pembesar Perak yang tidak berpuas hati itu membuat perikatan dengan Bugis di Selangor bagi menjatuhkan Sultan Muzaffar Syah (mangkat 1752).[21] Hal ini demikian menyebabkan Perak terbahagi kepada dua pusat pemerintah iaitu di sebelah hilir dan hulu Sungai Perak, akibat daripada bantuan orang Bugis Sultan Muzaffar tidak dapat menewaskan Raja Iskandar pada ketika itu.
            Selain itu, pengiktirafan Sultan Perak iaitu Sutan Mahmud pada tahun 1766[22] mengukuhkan lagi penguasaan Bugis di tanah Melayu khususnya di Negeri Selangor . Sultan Perak telah memberikan alat kebesar Diraja bagi menabalkan anak kepada Daeng Chelak iaitu Raja Lumu bagi menaiki taktha Sultan Selangor yang pertama dengan gelaran Sultan Salehuddin Shah. Oleh hal yang demikian, penglibatan dan penguasaan Orang Bugis dalam negeri Perak membuktikan kepada kita bahawa orang Bugis dan Sultan Perak amat memerlukan antara satu dengan yang lain.
3.0    Faktor kejayaan Orang Bugis pada abad ke-17 dan 18.
            Terdapat beberapa faktor kejayaan orang Bugis ke atas pengaruh mereka dalam politik nusantara. Salah satunya adalah melalui sikap suku bangsa Bugis itu sendiri yang mempunyai cita-cita tinggi dan memiliki perjuangan yang gigih misalnya dalam kehidupan mereka mengamalkan satu adat  iaitu siri’ iaitu harga diri ataupun  martabat seseorang individu. Malahan siri’ juga amat penting dalam berpasompe misalnya untuk mencapai matlamat dalam pasompe mereka menjalankan pendekatan tiga hujung iaitu pertama orang Bugis harus bergantung kepada hujung lidah.[23].Dalam hal ini untuk mencapai matlamat siri’ mereka orang bugis perlu melalui perbincangan dan permuafakatan. Kebiasaannya , melalui kaedah pertama ini orang Bugis akan membuat perjanjian dan sumpah yang melibatkan dua pihak . Kaedah kedua yang dikenali hujung keris[24] pula akan wujud sekiranya berlaku penipuan dan perlanggaran janji antara kedua pihak yang membawa kepada peperangan, kalah atau menang bergantung kepada kekuatan penyokong, strategi dan kemahiran pihak yang terlibat dan kaedah yang terakhir dikenali sebagai hujung kemaluan[25] iaitu melalui perkahwinan. Kaedah-kaedah ini amat penting dalam berpasompe keranan ia akan membuatkan matlamat siri meningkatka siri’ mereka akan tercapai.
            Kelebihan orang bugis dalam peperangan juga merupakan faktor kejayaan mereka di nusantara iaitu pakaian baju berantai[26]. Pakaian ini berfungsi untuk melindungi mereka dketika berada dalam medan peperangan. “ Jikalau aku lawan bertikam , tiada aku tahan , kerana ia besar panjang , dengan baju berantai . Baik aku bedil dengan lela”[27], Hal ini menyatakan ketika Raja  Kecil hendak melawan Daeng Perani dia terpaksa melakukan helah ketika peperangan di Kedah disebabkan pakaian berantai yang digunakan oleh Daeng Perani pada ketika itu. Hal ini demikian, baju besi berantai juga amat penting dalam masyarkat Bugis khususnya  dalam peperangan di nusantara.
            Sifat lahiriah orang Bugis itu sendiri mendorong kepada kejayaan mereka pada abad tersebut,misalnya orang Bugis menjadi aktiviti merantau ataupun pasompe sebagai salah satu tradisi yang diamalkan sejak turun temurun bagi menegakkan martabat dan harga diri mereka dalam kehidupan seharian malahan dalam karya sastra Bugis iaitu La Galigo menyatakan bahawa seorang tokoh Bugis iaitu Sawerigading telah melakukan penjelajahan ke seluruh nusantara menggunakan kapal beliau iaitu wakka tana walinonoe [28] . Oleh hal yang demikian melalui kepercayaan ini mereka telah menjadikan sompe atau merantau itu menjadi satu amalan tradisi bagi meneruskan martabat dan harga diri orang Bugis itu.

4.0    Penglibatan orang Bugis dalam Ekonomi Nusantara pada abad ke-18
Penglibatan orang Bugis dalam ekonomi khusunya dalam perdagangan memang tidak dapt dinafikan sama sekali. Hal ini demikian kerana, kemahiran mereka dalam ilmu pelayaran dan ilmu-ilmu laut membuatkan mereka mengatasi Orang Laut yang pada suatu ketika dahulu menguasai perairan Selat Melaka. Pada tahun 1718, , tidak ada kerajaan melayu yang muncul untuk mengisi kekosongan peranan sebagai pengawal lalulintas dagang di selat melaka[29]. Hal ini membuatkan orang Bugis mengambil peranan orang laut untuk mengawal perairan Melaka pada ketika itu . Misalnya Francis Light pernah menyatakan bahawa “mereka adalah saudagar yang terbaik di kepulauan Timur…Nilai kargo mereka yang tinggi …menyebabkan tibaan mereka sentiasa ditunggu oleh semua kaum peniaga[30] Hal ini demikian kerana pelangganan orang-orang Bugis di sesebuah pelabuhan akan menjadi anak kunci kepada pelabuhan tersebut. Selain itu, ini menunjukkan bahawa peranan orang Bugis dalam perdagangan pada ketika itu amat penting kerana meraka akan membawa hasil dagangan rempah dari tanah Sulawesi sebagai bahan dagangan. Selain itu, mereka juga menguasai perdagangan biji timah di Selangor memandangkan Selangor pada masa itu merupakan salah satu pengeluar yang terbesar. Tentera upahan juga merupakan salah satu sumber ekonomi bagi orang Bugis pada abad ke-17 dan 18 . Misalnya, Daeng Merewah telah membantu Sultan Kedah bagi mendapatkan taktha baginda daripada adiknya dan Daeng Merewah bersama orang Bugis telah diberikan ganjaran dua belas pucuk  meriam oleh Sultan Kedah[31] malahan ada juga orang Bugis yang lain membantu pembesar-pembesar melayu dan diberikan ganjaran. Oleh hal yang demikian, tentera upahan juga memberikan sumber ekonomi kepada orang Bugis pada abad tersebut di samping mengukuhkan lagi penguasaan mereka terhadap Alam Melayu.

5.0  Penutup   
Secara keseluruhannya, kurun-17 merupakan kedatangan awal Bugis- Mengkassar ke Alam Melayu ataupun tanah melayu manakala kurun ke-18 merupakan penguasaan mereka terhadap politik , ekonomi dan sosial tanah melayu. Oleh hal yang demikian, Lima Daeng bersaudara iaitu Daeng Perani, Daeng Kemasi, Daeng merewah , Daeng Menambun dan Daeng Chelak memainkan peranan penting dalam meluaskan pengaruh mereka terhadap pentadbiran disebabkan berlakunya konflik perebutan kuasa dalam kalangan pembesar melayu. Oleh itu, orang Bugis tidak seharusnya dipersepsikan sebagai lanun ataupun pelarian pada abad tersebut kerana orang Bugis  telah membantu dalam mencorakkan pemerintahan orang melayu pada masa itu malahan menurut hikayat Goa terdapat juga perhubungan yang erat antara orang johor dan orang Bugis-Mengkassar pada abad yang ke 16  dan petempatan orang johor di mengkassar pada ketika itu.

   




Bibliografi
Andaya, Barbara Watson  dan Andaya, Leonard Y. (1983). Sejarah Malaysia. Petaling Jaya: Macmillan Publisher (M) Sdn. .Bhd
Buyung Adil (1971).  Sejarah Selangor,Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.
Gullick, J M (2004). A History of Selangor(1766-1939).Kuala Lumpur: The Malaysia Branch of the Royal Asiatic Society
Hooker, Virginia Matheson  (1991), Tuhfat Al-Nafis sejarah Melayu Islam  terjemahan Ahmad Fauzi Basri Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Khazin Mohd. Tamrin . Selat Melaka dan penjelajahan orang Bugis. Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Norhalim Hj. Ibrahim (1998). Sejarah Linggi : Pintu Gerbang Sejarah Pembangunan  Negeri Sembilan. Shah Alam : Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd
Dirawikan oleh Tengku Said diselenggarakan oleh Muhammad Yusoff Hashim (1992). Hikayat siak. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pelajaran Malaysia
Rafiuddin Afkari Hj.Abdul Fattah,   Mikdar Rusdi dan  Md.Akbal Abdullah (2011). Penghijrahan masyarakat Bugis ke Alam Melayu: Kajian kes Bugis di Indragiri Hilir Riau. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Shaharom Husain (1995). Sejarah johor: kaitannya dengan negeri melayu. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd
Shamsuddin Jaafar, Kerajaan Johor 1641-1728 pembangunan ekonomi dan politik Leonard Andaya, Malaysia: Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia





[1] Norhalim Hj. Ibrahim (1998). Sejarah Linggi : Pintu Gerbang Sejarah Pembangunan  Negeri Sembilan. Shah Alam : Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. Hlm.28-30
[2] Shaharom Husain (1995). Sejarah johor: kaitannya dengan negeri melayu. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. Hlm. 29
[3]Shaharon Husain (1995), Sejarah Johor kaitannya dengan Negeri Melayu, Malaysia: Kuala Lumpur, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Hlm 34.
[4] Shamsuddin Jaafar, Kerajaan Johor 1641-1728 pembangunan ekonomi dan politik Leonard Andaya, Malaysia: Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia, Hlm 21-22.
[5] Virginia Matheson Hooker (1991). Tuhfat Al-Nafis sejarah Melayu Islam terjemahan  Ahmad Fauzi Basri. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm. 154.
[6] Ibid, Virginia Matheson Hooker (1991), Tuhfat Al-Nafis sejarah Melayu Islam. Terjemahan Ahmad Fauzi Basri Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Hlm 157.
[7]Ibid.  Hlm 219.
[8]Ibid. Hlm 220.
[9]  Dirawikan oleh Tengku Said diselenggarakan oleh Muhammad Yusoff Hashim (1992). Hikayat siak. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pelajaran Malaysia.Hlm.136.
[10]Norhalim Hj. Ibrahim (1998). Sejarah Linggi : Pintu Gerbang Sejarah Pembangunan  Negeri Sembilan. Shah Alam : Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. , hlm. 36.
[11] Ibid. hlm. 40.
[12] Buyung Adil (1971).  Sejarah Selangor. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.  hlm. 6.

[13] Kedatangan Bugis menyebabkan ekonomi di Selangor berkembang dan ini mengancam pelabuhan Belanda di Melaka.
 [14] Barbara Watson Andaya dan Leonard Y(1983) . Andaya ,Sejarah Malaysia. Kuala Lumpur:Syarikat R&S.hlm 92.       
[15] Ibid,hlm. 93.
[16] Norhalim Hj. Ibrahim (1998). Sejarah Linggi : Pintu Gerbang Sejarah Pembangunan  Negeri Sembilan. Shah Alam : Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.  hlm. 43.
[17] J M Gullick (2004). A History of Selangor(1766-1939).Kuala Lumpur: The Malaysia Branch of the Royal Asiatic Society. Hlm.  1.
[18]Barbara Watson  Andaya dan Leonard Y. Andaya(1983). Sejarah Malaysia. Petaling Jaya: Macmillan Publisher (M) Sdn. Bhd. Hlm 9
[19] Buyung Adil (1971). Sejarah Selangor, Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka. hlm. 142.
[20]Barbara Watson  Andaya dan Leonard Y. Andaya(1983). Sejarah Malaysia. Petaling Jaya: Macmillan Publisher (M) Sdn. Bhd. , hlm.114.                                                                                                                                                             
[21] Ibid. hlm. 100.
[22] J M Gullick (2004). A History of Selangor(1766-1939).Kuala Lumpur: The Malaysia Branch of the Royal Asiatic Society. Hlm. 1
[23] Khazin Mohd. Tamrin . Selat Melaka dan penjelajahan orang Bugis. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Hlm. 13
[24] Ibid. Hlm. 13
[25] Ibid. hlm.13
[26] Norhalim Hj. Ibrahim (1998). Sejarah Linggi : Pintu Gerbang Sejarah Pembangunan  Negeri Sembilan. Shah Alam : Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. hlm. 47
[27] Dirawikan oleh Tengku Said diselenggarakan oleh Muhammad Yusoff Hashim (1992). Hikayat siak. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pelajaran Malaysia. hlm. 138
[28]  Rafiuddin Afkari Hj.Abdul Fattah,   Mikdar Rusdi dan  Md.Akbal Abdullah (2011). Penghijrahan masyarakat Bugis ke Alam Melayu: Kajian kes Bugis di Indragiri Hilir Riau. Universiti Kebangsaan Malaysia. Hlm. 8
[29] Barbara Watson  Andaya dan Leonard Y. Andaya(1983). Sejarah Malaysia. Petaling Jaya: Macmillan Publisher (M) Sdn. .Bhd. hlm. 377
[30]Ibid.hlm. 92.
[31] Norhalim Hj. Ibrahim (1998). Sejarah Linggi : Pintu Gerbang Sejarah Pembangunan  Negeri Sembilan. Shah Alam : Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. Hlm.39

1 comment: